Loading...
Rouwen met Yoga2019-02-20T08:07:08+00:00

Verlies

Niets zo onvoorspelbaar als een mensenleven. Verlies hoort daarbij. In verschillende gedaanten: overlijden, scheiding, ziekte, ontslag. Maar ook ongewenste kinderloosheid, miskraam, verlies van toekomstperspectief. De onbezorgdheid valt ineens weg. Er ontstaat een ander vooruitzicht.

Als verlies ons overkomt, zoeken we een manier om ermee om te gaan.
Er bestaan maatschappelijke opvattingen over hoe men met verlies kan omgaan. Er zijn veel boeken geschreven die uitleggen wat rouw is. Maar uiteindelijk blijkt rouwen een heel persoonlijk proces te zijn.
Misschien juist daarom vinden we het moeilijk om een rouwende te steunen. Terwijl het vaak voldoende is om simpelweg aanwezig te zijn en de pijn van de ander te verdragen zonder iets te willen veranderen.

Het verbaast mij eigenlijk dat wij niet goed weten om te gaan met iets waarmee de mensheid al eeuwen ervaring heeft. Het brengt mij tot de vraag waarom wij de ervaring die we hebben met verlies niet meer met elkaar delen.

Rouw
Rouw raakt het hart en het lichaam. Waar het niet lukt om de pijn onder woorden te brengen, spreekt het lijf. Onverklaarbare fysieke pijnen, stijfheid, je zit helemaal vast. Er zijn mensen die letterlijk sterven aan een gebroken hart.

Rouwen is hard werken en kost veel energie. Dat verklaart de vermoeidheid.
Na een verliessituatie verkeert iemand de eerste tijd in een staat van hoogste paraatheid. Het lichaam reageert op de schok van verlies met de productie van stress-hormonen zoals adrenaline en cortisol om te overleven. Hierdoor raakt het zenuwstelsel overbelast. Bovendien tast verdriet de weerstand aan.

Ongeacht wat de oorzaak is van de rouw, het is een proces met een open einde. Een blijvende zoektocht naar betekenis. En tegelijkertijd is het de aanpassing aan een nieuwe realiteit. Ieder mens heeft de veerkracht om op zijn of haar unieke manier om te gaan met de moeilijke kanten van het leven.

Rouwen met yoga
Leren omgaan met verlies begint met stil te staan bij je gevoel. Luister naar je hart, geef emoties de ruimte en benoem ze. Met andere woorden: door met bewuste aandacht te gaan leven, ook wel mindfulness genoemd.

Recente artikelen